Vedtægter for foreningen SAVN

§1 NAVN OG HJEMSTED

Foreningens navn er SAVN.
Foreningens hjemsted er Københavns kommune.
En enig bestyrelse kan ændre foreningens hjemsted.

§2 FORMÅL

Foreningens formål er:

- at forbedre vilkårene for børn og andre pårørende til indsatte
- at bekæmpe den negative sociale arv hos børn af indsatte
- at forebygge at børn med indsatte forældre ender i kriminalitet
- at styrke den indsattes families samlede livssituation, blandt andet for at forebygge brud i familien

Formålet søges blandt andet opnået ved:

- at bruge kompetente fagpersoner til rådgivning af indsattes børn og øvrige pårørende
- at oprette en bred vifte af projekter og tilbud om støtte og vejledning til indsattes børn og andre pårørende - at oprette projekter og tilbud til indsatte og deres familier for at forebygge brud i familierne og tilbagefald til kriminalitet
- at formidle viden til alle der arbejder professionelt med eller har interesse for området: Børn og pårørende til indsatte
- at opbygge og medvirke i netværk med henblik på at påvirke relevante beslutningstagere og myndigheder til at forbedre vilkårene for indsattes børn og øvrige pårørende
- at indgå i samarbejde - både nationalt og internationalt - med andre foreninger, fonde, institutioner, virksomheder, netværk og personer m.v., som arbejder for at forbedre vilkårene for indsattes børn og øvrige pårørende
- at iværksætte aktiviteter og projekter af enhver art, som direkte eller indirekte fremmer foreningens formål

Betegnelsen "børn af indsatte" kan også omfatte børn af tidligere indsatte.
Foreningens formål er almennyttigt og velgørende.

§3 FORENINGENS MEDLEMMER

Foreningens medlemmer er de til enhver tid værende medlemmer af bestyrelsen, sekretariatslederen og de aktuelt tilknyttede familierådgivere.

Foreningen kan oprette en støttekreds af venner af foreningen og udpege ambassadører for foreningen for en tidsbegrænset periode. Begge grupper forpligter sig til at støtte foreningens formål.

§4 FORENINGENS BESTYRELSE

Bestyrelsen er SAVNs øverste myndighed og har ansvaret for foreningens drift, økonomi og planlægning.

Bestyrelsen er selvsupplerende og sammensættes efter følgende kriterier:

Bestyrelsen består af 5-7 medlemmer:

1-2 medlemmer med indsigt i psykologisk eller socialt arbejde med børn etc.

1-2 medlemmer med indsigt i økonomi, jura, administration eller ledelse.

1-2 medlemmer med indsigt i kriminalforsorg eller socialforsorg.

1-2 medlemmer der nyder offentlig tillid eller har bestyrelseserfaring.

Bestyrelsesmedlemmer udpeges for to år ad gangen.

Afgår et bestyrelsesmedlem i valgperioden, skal et nyt bestyrelsesmedlem udpeges snarest muligt, så bestyrelsen til enhver tid afspejler de nævnte kriterier for udpegning.

Genudpegning kan finde sted.

§5 KONSTITUERING

Bestyrelsen konstituerer sig med en formand og en næstformand. Konstituering skal finde sted hver gang et nyt medlem af bestyrelsen er udpeget.

§6 MØDER OG STEMMEREGLER

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

Bestyrelsen holder møde så ofte formanden, to medlemmer eller revisor ønsker det, dog mindst to gange årligt i henholdsvis første og andet halvår.

Formanden er ansvarlig for, at der indkaldes til bestyrelsesmøder og leder møderne.

Møderne indkaldes med mindst tre ugers varsel med angivelse af dagsorden. Fristen kan fraviges, hvis samtlige bestyrelsesmedlemmer er enige. Det skal tilstræbes, at møderne tilrettelægges således, at alle medlemmer kan deltage. Et medlem, der ikke har mulighed for at deltage i et bestyrelsesmøde, kan lade sig repræsentere ved skriftlig fuldmagt til et andet medlem.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig når et flertal af medlemmerne er til stede. En gyldig fuldmagt kan erstatte tilstedeværelse.

Afgørelser i bestyrelsen træffes normalt ved simpelt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Beslutninger vedrørende køb, salg og pantsætning af fast ejendom, indgåelse og ophævelse af lejekontrakter, ansættelse og afskedigelse af sekretariatslederen samt udpegning og eksklusion af bestyrelsesmedlemmer kræver kvalificeret flertal. Et kvalificeret flertal er opnået når hhv.4 af 5, 5 af 6 eller 5 af 7bestyrelsesmedlemmer stemmer for. Se endvidere § 13.

Formanden sørger for at der føres protokol over bestyrelsesmøderne. Senest ved næstfølgende møde underskrives protokollen af samtlige medlemmer der deltog i mødet, ligesom de der ikke var til stede skriver under på, at de har set referatet.

§7 BESTYRELSENS OPGAVER

Bestyrelsen skal virke for, at foreningens formål i videst muligt omfang fremmes.

Bestyrelsen er ansvarlig for, at foreningen drives i overensstemmelse med vedtægterne, den gældende lovgivning og fastsatte retningslinjer i bevillinger mv.

Bestyrelsen er ansvarlig for, at de økonomiske midler anvendes i overensstemmelse med det grundlag, de er ansøgt på, og de betingelser de er bevilget på.

Bestyrelsen skal endvidere påse, at bevilligede midler indsættes på en bankkonto i foreningens navn.

Bestyrelsen overvåger foreningens drift og påser, at der udarbejdes budget og føres nøjagtigt regnskab i overensstemmelse med lovgivningens krav.

Forslag til ansøgninger og budgetter for projekter skal godkendes af bestyrelsen, inden ansøgning finder sted.

Bestyrelsen skal med kvalificeret flertal udpege nye medlemmer, jf. §3. og kan, ligeledes med.

kvalificeret flertal, afsætte et bestyrelsesmedlem på grund af vedvarende samarbejdsvanskeligheder eller fordi et medlem anses for at modarbejde foreningens formål eller etiske retningslinjer.

Bestyrelsen kan udpege ambassadører eller protektorer for foreningen med henblik på udførelse af særlige opgaver for foreningen.

Bestyrelsen kan nedsætte rådgivende udvalg til udredning eller varetagelse af særlige opgaver, herunder med deltagelse af sagkyndige og interesserede, der ikke er medlemmer af foreningen.

Bestyrelsen kan udarbejde etiske retningslinjer for foreningens medlemmer og fastsætte.

arbejdsområder for de enkelte bestyrelsesmedlemmer.

Bestyrelsen ansætter og afskediger sekretariatslederen.

Bestyrelsen kan udpege en faglig leder blandt familieterapeuterne.

§8 SEKRETARATSLEDERENS OPGAVER

Sekretariatslederen har ansvaret for den daglige ledelse af foreningens aktiviteter og driften af foreningen. Driften skal ske i overensstemmelse med foreningens formål og vedtægter, den gældende lovgivning og retningslinjer i konkrete bevillinger.

Sekretariatslederen er undergivet instruktion fra bestyrelsen.

Sekretariatslederen udarbejder forslag til budget og fører nøje regnskab med foreningens midler.

Sekretariatslederen tager initiativ til nye projekter og forelægger dem for bestyrelsen, jf. §7.

Sekretariatslederen ansætter og afskediger foreningens medarbejdere inden for de økonomiske rammer, som bestyrelsen afsætter.

Sekretariatslederen deltager i bestyrelsesmøderne uden stemmeret og sørger, efter aftale med formanden, for at føre foreningens protokol.

Den faglige leder kan ligeledes deltage i bestyrelsesmøder uden stemmeret.

Sekretariatslederen kan, med formandens samtykke, medbringe projektledere og samarbejdspartnere, samt repræsentanter for brugerne til bestyrelsesmøder med henblik på drøftelse af særlige punkter.

Sekretariatslederen sørger for at bestyrelsen til enhver tid er dækket af en bestyrelsesforsikring.

§9 FORENINGENS MIDLER

Foreningens midler kan ikke anvendes af enkeltpersoner til private formål.

Eventuelle driftsoverskud kan med bevillingsgivers godkendelse anvendes i overensstemmelse med foreningens formålsparagraf eller henlægges til konsolidering af foreningens økonomi.

Foreningens midler indsættes på en bankkonto i foreningens navn.

§10 REGNSKABSÅR OG REVISION

Foreningens regnskabsår følger kalenderåret
Regnskabet skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Det reviderede regnskab for regnskabsåret forelægges bestyrelsen til godkendelse på det ordinære bestyrelsesmøde i første halvår af det følgende år. Regnskaber for satspuljemidler og fondsbevillinger forelægges bestyrelsen inden regnskaberne afleveres til rette vedkommende.

§11 TEGNINGSREGEL

Foreningen tegnes af formanden og et andet bestyrelsesmedlem i forening eller af sekretariatslederen og to bestyrelsesmedlemmer i forening.

Mindre, nødvendige dispositioner i forbindelse med den daglige drift kan dog, inden for rammerne af det godkendte budget, foretages af sekretariatslederen eller den, som sekretariatslederen, bemyndiger hertil.

Ved eventuel gældsstiftelse tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.

Formanden og sekretariatslederen kan udtale sig til offentligheden på foreningens vegne. Alle andre kan kun udtale sig på egne vegne, med mindre det sker efter aftale med formanden eller, for medarbejderes vedkommende, med sekretariatslederen.

§12 HÆFTELSE OG GAVER

For foreningens forpligtelser hæfter alene dens formue.

Bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for foreningens gæld eller øvrige forpligtelser.

Klausuler på gaver til foreningen skal respekteres.

§13 VEDTÆGTSÆNDRING OG OPLØSNING

Ændring af vedtægterne samt beslutning om opløsning af foreningen kan kun besluttes med kvalificeret flertal (4 af 5, 5 af 6, eller 5 af 7 stemmer, afhængig af bestyrelsens aktuelle størrelse).

Beslutningen skal vedtages på to på hinanden følgende møder med mindst 14 dages og højst 1 måneds mellemrum.

I tilfælde af foreningens opløsning skal dens eventuelle nettoformue anvendes til beslægtede formål efter bestyrelsens bestemmelse. Beslutningen træffes med simpelt flertal.

§14 IKRAFTTRÆDEN

Vedtaget på bestyrelsesmødet d.17. juni 2019